Motto: “Oricare ar fi durata timpului, stiinta intrebuintarii lui il va face lung.” (Scott Adams)
Astazi vreau sa-ti spun o poveste care il are ca personaj principal pe Generalul Dwight Eisenhower.
Ai auzit de el pana acum?
El este cunoscut ca fiind cel care a coordonat debarcarea in Normadia si a schimbat soarta celui de-al doilea Razboi Mondial.
In valtoarea operatiunilor pe care le-a condus, Eisenhower obisnuia sa isi imparta sarcinile intr-o matrice a importantei si urgentei, model preluat ulterior si de Stephen R. Covey in cartea sa “First things first”.
Este una dintre cartile de capatai ale unui manager/lider eficient! Asa ca e musai sa o citesti si sa incepi sa o aplici in munca ta!
Grila folosita de Eisenhover are 4 cadrane:
· Cadranul DO (Fa acum!)
· Cadranul DECIDE (Decide!)
· Cadranul DELEGATE (Deleaga!)
· Cadranul DELETE (Sterge!)
Este un instrument extrem de simplu care te ajuta sa-ti folosesti intelept timpul tau si este un partener de nadejde cand nu mai stii sa te descurci printre urgente si prioritati. Iata pe scurt ce presupune fiecare dintre cele 4 cadrane:
· Cadranul DO- (Fa acum!)
Cand lucrezi preponderent pe sarcini din primul cadran (important si urgent), ai de recuperat multe lucruri din urma, care- toate –nu mai sufera nicio amanare. Nu vei rezista aici mult timp, oricat de bun ai fi!
Atentie! Ajungi aici pentru ca lucrezi ineficient, te-ai incarcat cu problemele altora sau pur si simplu ai neglijat anumite situatii care sunt importante pentru tine.
· Cadranul DECIDE- (Decide!)
Zona cea mai interesanta si care te ajuta cel mai mult sa iti construiesti viitorul este zona aceasta (important, dar nu urgent). Inseamna ca ai invatat sa analizezi cu atentie ceea ce se intampla in jurul tau si ca lucrezi concentrat pe viitorul tau.
Ai invatat sa iti planifici timpul si sa aloci partea cea mai importanta a zilei- de obicei dimineata- pentru lucrurile care iti vor influenta profund restul muncii tale.
· Cadranul DELEGATE- (Deleaga!)
Daca lucrezi in acest cadran (urgent si neimportant), repari lucrurile ramase, insa care nu te ajuta semnificativ sa construiesti un viitor.
Cu siguranta sunt necesare, insa nu te ajuta sa evoluezi cu munca ta. De aceea, le delegi (daca ai cui). Daca nu ai cui sa le delegi, ti le aranjezi in agenda astfel incat sa le aloci timp cand ti l-ai facut.
· Cadranul DELETE- (Sterge!)
Daca lucrezi in acest cadran (neimportant si mai putin urgent)- pierzi timpul. Nu te va ajuta la nimic, doar vei …”omori” timpul. In schimb, treptat te vei incarca cu sarcini de facut in celelalte cadrane.
In incheiere, iata cateva sugestii care sa te sustina sa fii din ce in ce mai eficienta:
– Secretul este sa stai cu ochii pe agenda si sa analizezi ce faci, pentru a evita ca viata sa te forteze sa faci ceva ce nu-ti doresti (spre exemplu: lucruri urgente si mai putin importante);
– Invata sa delegi ce poate fi delegat si sa programezi ceea ce poate fi amanat (sa nu uiti de ele). Foloseste un instrument pentru asta- poate fi Google Calendar sau Outlook (sau orice alt instrument ti se potriveste);
– Desi cu totii stim prea bine ca avem nevoie sa ne tinem de prioritati, de multe ori nu o facem. Avem nevoie sa ne dezvoltam disciplina personala si sa facem ceea ce am decis ca vom face.
Retine! Exista in noi doua parti: una care este mereu dornica sa se apuce de treaba si sa obtina ce vrea si una care nu vrea sa munceasca. Ambele sunt importante.
Secretul este sa le onorezi si sa inveti sa le tii sub control pe amandoua. La inceput in mod constient, apoi ca un obicei. Cea mai grea parte este sa faci ce ai zis ca vei face cand nu ai chef!
Aplica cele 4 cadrane de la Generalul Dwight Eisenhower in munca ta si sunt convinsa ca vei folosi mult mai intelept timpul tau.
Spor la treaba,
MS
Salut, eu am hotărât să-mi închid pur și simplu tot ce este electronic, telefonul în primul rând, televizor, laptop, câteva ore pe zi, la prânz când sunt liber și să-mi ofer acele 2 sau 3 ore doar pentru mine. Cred că e un mic pas spre mine însumi, spre autocunoaștere. Deocamdată mă simt foarte străin de mine. Poate mai vorbim.