Motto: „Invata sa privesti ca un adevarat profesionist! Iti va fi de folos data viitoare cand vei vrea sa semnezi un contract, sa vinzi ceva sau sa inchei o afacere.” (Mihaela Stroe, PhD)
Primul minut, primele priviri
Ce anume face diferenta dintre succes si esec in primul minut al unei intalniri de business? In mediul de afaceri – ca de altfel, pretutindeni – oamenii vad de cele mai multe ori si ceea ce tu nu vrei sa comunici.
De aceea, unul dintre elementele critice pentru o impresie pozitiva este contactul vizual. Se recomanda mentinerea acestuia aproximativ 60-70 % din timpul alocat conversatiei.
Pentru a transmite respectul si interesul desigur, dar si din alte motive.
Ochii sunt “oglinda sufletului“. Modul in care privim si suntem priviti este legat de nevoile noastre de acceptare, incredere si prietenie.
Intr-o relatie de afaceri, fata si ochii partenerului de discutii contin cea mai mare concentratie de mesaje nonverbale.
Chiar si a privi sau a nu privi pe cineva are un inteles.
Privind pe cineva ii confirmam ca ii recunoastem prezenta, ca exista pentru noi. Daca intr-o intalnire de afaceri interceptam privirea cuiva este un semn clar ca dorim sa comunicam cu acea persoana.
De la Contact Vizual, la…Contract Scris
Un indiciu extrem de important in relatiile de afaceri este dat de dilatarea pupilelor care, in general, constituie un semn de multumire, bucurie si acord. Atunci cand pupilele partenerului de afaceri se maresc, putem cere unele concesii sau putem ridica pretul.
Urmariti cu atentie pupilele partenerului de negociere cand discutati despre anumite clauze speciale dintr-un contract sau despre pret si observati marirea sau micsorarea lor. Daca inregistrati micsorarea lor sau pupilele raman neschimbate este un semn clar ca ceva nu este pe placul persoanei!
Tipuri de priviri
In relatiile de afaceri exista diferite moduri de a privi – bineinteles in functie de situatie. Putem intalni privirea oficiala, care fixeaza doar fruntea partenerului, mai bine zis un mic triunghi deasupra ochilor.
Spre deosebire de cea oficiala, privirea de anturaj coboara sub nivelul ochilor, formand un triunghi ale carui varfuri sunt ochii si gura.
In fine, modul intim de a privi scaneaza partenerul din cap pana in picioare. Dar, evident, acest ultim mod de a privi nu este permis oricui, oricum si trebuie folosit cu maxima precautie.
O privire directa poate insemna onestitate sau intimitate, dar in anumite situatii poate comunica si amenintare.
In general, o privire insistenta si continua ne deranjeaza si ne indeparteaza de acea persoana.
Evitarea contactului vizual deschis, contractia pupilelor si ascunderea ochilor in spatele ochelarilor fumurii pot insemna uneori distantare sau egoism.
Privirea optima pentru succes
In situatiile de afaceri se recomanda privirea directa, drept in ochi, pentru ca aceasta privire, interesul manifestat, precum si recunoasterea valorii interlocutorului, sunt, de obicei, asociate unei dorinte de cooperare, unei relatii de tip castig – castig.
In sfarsit, acest tip de privire ne sugereaza faptul ca avem de-a face cu o persoana cinstita, constienta de sine si corecta.
Cu atatea complexitati, nu e de mirare ca domeniul Inteligentei NonVerbale m-a atras intotdeauna ca un magnet. Care sunt motivele? Ti le dezvalui in videoul urmator:
Daca vrei sa devii un Specialist in decriptarea mesajelor nonverbale, mai ales in mediul de business, te invit la Trainingul Live de Inteligenta NonVerbala pentru Antreprenori What Every Body is Saying, din 12-13 mai 2018, la Sibiu. Toate detaliile despre curs si inscriere, le poti accesa pe pagina mea profesionala www.mihaelastroe.ro la sectiunea Training: Curs Live Inteligenta Nonverbala.
Te astept cu drag! Pana atunci, Fii cu Ochii pe…Succes!
Mihaela Stroe PhD