Comunicarea nonverbala aplicata in business- Interviu Dr. Mihaela Stroe

Screen Shot 2016-02-10 at 17.32.18

Motto: “Daca nu iti dezvolti inteligenta nonverbala si nu intelegi comportamentul celui din fata ta, inseamna ca nu ai o afacere!” (Dr. Mihaela Stroe)

De ceva vreme scriu articole legate de comunicarea nonverbala pentru revista Business Days Magazine si am onoarea in filmarea de mai jos sa fiu intervievata de redactorul sef al revistei, Anca Doicin:

https://www.youtube.com/watch?v=pvMqNJ-rIcI

Vorbim despre cum sa te comporti nonverbal cu seful tau, cu colegii, cum sa te asezi la masa (de preferat sa fie rotunda), cum sa fii deschis in comunicarea cu ceilalti. Anca, iti multumesc pentru colaborarea noastra, extrem de fructuoasa!

Si pentru ca este destul de provocator ca in 20 de minute sa vorbesti pe larg despre comunicarea nonverbala aplicata in business, iata mai jos cateva sugestii practice despre cum sa sa construiesti o echipa unita folosind semnalele nonverbale.

Fie ca suntem manageri sau lideri de echipa, fie ca suntem directori de companie, cu totii tintim sa ne cream o echipa cat mai unita. De ce? Pentru ca doar astfel putem obtine rezultate mai rapide, mai bune si mai performante, nu-i asa? Si asa cum citeam recent, o echipa unita iti aduce un profit mai bun! Dar exista si unii manageri ca gandesc ca cea mai buna modalitate de a determina o performanta mai buna este sa creezi un spirit de competitie intre membrii echipei tale.

Insa de obicei aceasta practica, deloc inspirata, conduce la comportamente de genul “lovituri maestre de cutit in spate” sau alte “sporturi sangeroase” asa cum vedem ca se petrec de multe ori in unele organizatii romanesti.

Care ar fi acele semnale nonverbale pe care un manager le poate adopta pentru a crea unitatea intr-o echipa? Ganditi-va ca doriti sa aveti o intalnire cu toti membrii echipei voastre.

Iata care ar fi opt dintre aceste semnale nonverbale pe care sa le transmiteti prin intermediul corpului vostru:

1.     Aranjarea democratica la masa (de preferat este o masa rotunda);

 2.    Contact vizual egal cu toti membri echipei;

 3.    Zambete;

 4.    Evitarea privirilor partinitoare la adresa unora dintre membrii echipei;

 5.    Acordarea cuvantului fiecarui membru al echipei;

 6.    Orientarea directa a corpului catre acel membru al echipei care vorbeste;

 7.    Ton energic al vocii;

 8.    Gesturi mici, insa ferme. 

Cum poate folosi un manager aceste semnale in beneficiul sau? Cand esti liderul unei echipe trebuie sa fii sigur ca oferi aceleasi oportunitati de interactiuni tuturor membrilor echipei tale. Ele pot fi create in primul rand prin pozitionarea la masa de discutii, iar daca aveti o masa rotunda veti acorda tuturor aceeasi sansa de a se manifesta (va aduceti aminte de Cavalerii Mesei Rotunde?).

cavalerii

Poate asocierea vi se pare exagerata, dar s-a constatat ca eliminarea barierelor de pozitionare (cum ar fi situarea de o parte si de alta a unei mese) are un impact psihologic major pentru confortul participantilor la o discutie. Cati dintre voi aveti o masa rotunda pentru intalnirile de grup?

Astfel, veti permite fiecarui membru al echipei sa aiba sansa de a-si aduce contributia in acea intalnire, fie ca este doar o discutie sau un proiect de realizat. Ceea ce tu doresti ca manager este ca membrii echipei tale sa se sustina unul pe altul si lucreze impreuna, nu-i asa?

ari-gold

De aceea, tu esti cel care da tonul in toate! Este esential sa moderezi grupul sau discutia avand o postura deschisa a corpului, care sa invite la dialog, iar ceilalti vor oglindi si ei aceasta postura.

Daca liderul prezinta o postura inchisa, cu mainile incrucisate sau cu palmele tinute coif pentru a-si demonstra puterea, atunci acea stare va fi adoptata si de ceilalti membri ai echipei, iar rezultele vor fi nesatisfacatoare.

Fiti atenti la contactul vizual, un alt element important in crearea unitatii unei echipe. Asigurati-va ca faceti contact vizual direct cu fiecare dintre ei si mai ales oferiti-le tuturor sansa de a vorbi.

business-team

Contactul vizual direct este cea mai puternica invitatie pentru a-i determina sa-si impartasesca ideile si propunerile, neavand teama ca vor fi sanctionati sau ca vor luati in deradere. De aceea, este bine sa evitati privirile partinitoare sau anumite ocheade, care pot intimida anumiti membri ai echipei!

business_office_team_smiling_and_applaud_hi

Aminteam si de rolul zambetelor in crearea unei echipe unite. Cu totii suntem mai relaxati si mai dispusi sa comunicam daca persoana care conduce discutia este zambitoare. Ne arata prin zambet disponibilitatea sa si dorinta de a dialoga, chiar daca in jos sunt lucruri serioase de discutat. Atentie, am afirmat zambet, nu ras!

Alaturi de zambet, conteaza si felul in care liderul isi orienteaza pozitia corpului sau fata de cel/cea care vorbeste. Aceasta orientarea directa ii da de inteles acelei persoane ca opinia sa este valorizata si chiar este nevoie de ea.

Team-sitting-01

Invatati sa dezvoltati un “rapport” de grup, acea oglindire care este evidenta atunci cand fiecare persoana din acea sala are aceeasi expresie faciala, are acelasi grad de energie si chiar rade in acelasi timp. Depinde de voi ca manageri sa incurajati aceasta oglindire.

Poate fi facuta prin inceperea intalnirii, sedintei, discutiei, cu ceva care sa implice toate persoanele din sala, pentru a le da ocazia de a a-si oglindi comportamentele nonverbale, dar in acelasi timp sa se si relaxeze. Daca reusiti sa create aceasta atmosfera de la inceput, ei vor incepe sa se “acordeze” practic unii cu altii, iar efectul oglindirii se va mentine pe parcursul intregii intalniri!

Acestea sunt doar cateva trucuri nonverbale usor de folosit si la indemana oricui pe care le puteti folosi pentru a va spori unitatea echipei voastre. Este important sa constientizati beneficiul folosirii lor si sa incepeti sa le aplicati in viata voastra profesionala.

Retineti ca acolo unde sunt multi, puterea creste!

Cu mare drag, MS

One thought on “Comunicarea nonverbala aplicata in business- Interviu Dr. Mihaela Stroe

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.